Veel gestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op onze meest gestelde vragen. Veel van deze informatie en meer kunt u tevens vinden in onze Algemene voorwaarden  of hier op onze website onder de kopjes ‘Informatie Coronavirusen ‘Zekerheden en garanties

Corona virus

Brexit

 Boeken en annuleren

Betaling

Reisbescheiden

Vervoer en opstappen

Overtochten

Verblijf en programma

Overige vragen

 

Coronavirus

  •  Wanneer weet ik of mijn geboekte tuinreis doorgaat?

Normaliter bepalen we aan de hand van of het minimale aantal deelnemers van 18 personen of een tuinreis gegarandeerd vertrek heeft. Deze classificatie blijven we ook nu aanhouden, maar uiteraard onder voorbehoud dat het reisadvies, de corona maatregelen en protocollen het toelaten om de reis uit te voeren.

Deze situatie verandert echter regelmatig en ook wij kunnen helaas niet in de toekomst kijken. We maken per reis een afweging en kijken hierbij naar de maatregelen die in Nederland gelden, maar ook die in het land van bestemming, eventuele doorreislanden, en naar het geplande programma. Als wij tot de conclusie komen dat we de reis vanwege COVID-19 helaas niet uit kunnen voeren, zullen we de reis annuleren. Afhankelijk van de reisduur doen we dit uiterlijk:

  • 20 dagen voor vertrek bij reizen van 6 dagen of meer
  • 7 dagen voor vertrek bij reizen van 2 tot 6 dagen
  • Welke maatregelen zijn er tijdens mijn tuinreis van toepassing?

Voor de actuele maatregelen die van toepassing zijn bij (vakantie)reizen per touringcar, verwijzen we u naar onze pagina ‘Informatie coronavirus’. Hier vindt u alle benodigde up-to-date informatie. De precieze maatregelen en protocollen die tijdens de door u geboekte tuinreis van toepassing zullen zijn, ontvangt u bij de reisbescheiden die circa 10 dagen voor vertrek verstuurd worden.

  • Is het veilig om met de touringcar op vakantie te gaan?

U kunt er vanuit gaan dat wij alleen op reis zullen gaan als wij dit veilig en verantwoord achten. Uw gezondheid en die van ons personeel staat daarbij altijd voorop. Bij het uitvoeren van onze reizen houden we ons aan de richtlijnen en adviezen van het RIVM, de ANVR en Busvervoer Nederland. Voor de actuele maatregelen die van toepassing zijn bij (vakantie)reizen per touringcar, verwijzen we u naar onze pagina ‘Informatie coronavirus’. Hier vindt u alle benodigde up-to-date informatie.

  • Welke maatregelen worden er in de touringcar getroffen?

Voor de actuele maatregelen die van toepassing zijn bij (vakantie)reizen per touringcar, verwijzen we u naar onze pagina ‘Informatie coronavirus’. Hier vindt u alle benodigde up-to-date informatie.

  • Hoe zit het nu precies met de Corona Reisvoucher?

Voor de officiële informatie verwijzen we u naar de website van de ANVR, www.anvr.nl. In de basis geldt dat de Corona Reisvoucher door brancheorganisatie ANVR en garantiefonds SGR in het leven is geroepen om de reiswereld in stand te houden, die met het uitbreken van de coronacrisis geconfronteerd werden met annuleringen op ongekend grote schaal. Met behulp van de voucher kunnen reisorganisaties hun activiteiten voortzetten, blijven de betalingen van klanten veilig dankzij de SGR-dekking en kunt u deze inzetten aan een nieuw te boeken reis.

  • Ik heb een Corona Reisvoucher en wil deze inleveren op een nieuwe boeking, hoe doe ik dit?

Fijn dat u een nieuwe tuinreis met uw voucher wenst te boeken! Uw Corona Reisvoucher is in te leveren op al onze tuinreizen met vertrek in 2021. Let hierbij wel op de geldigheidsduur van uw voucher: deze dient u uiterlijk binnen één jaar in te leveren op een nieuwe boeking. Dit heeft te maken met de SGR dekking, die maximaal één jaar geldig is. De reisdatum van de reis mag buiten dit jaar liggen.

Het inleveren van uw voucher is heel eenvoudig. Indien u uw nieuwe boeking digitaal maakt, kunt u het nummer en bedrag van uw voucher in het veld ‘Opmerkingen’ plaatsen. Na ontvangst van uw boeking passen wij deze handmatig aan en sturen we u een nieuwe boekingsbevestiging. U hoeft in veel gevallen geen of een lagere aanbetaling te doen, wacht dus uw aangepaste boekingsbevestiging af voordat u een betaling doet. Indien u telefonisch of per e-mail een boeking maakt, kunt u telefonisch of in de e-mail uw voucher nummer en waarde doorgeven.

  • Ik heb een Corona Reisvoucher maar wil graag mijn geld terug, kan dat?

Ook dat is mogelijk. Vanaf zes maanden na uitgiftedatum van uw Corona Reisvoucher kunt u schriftelijk een verzoek tot restitutie indienen, eerder kunnen we uw verzoek helaas niet in behandeling nemen. Wij zullen de terugbetaling vervolgens zo snel mogelijk en uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum voldoen. Stel dat uw voucher op 5 juni 2020 uit is geschreven, dan kunt u het verzoek tot restitutie dus vanaf 5 december 2020 indienen en ontvangt u uw betaling uiterlijk 4 juni 2021 retour.

  • Ik heb een tuinreis geboekt, maar wil eigenlijk niet meer op vakantie. Wat zijn mijn opties?

In dit geval heeft u verschillende mogelijkheden:

  • U bent natuurlijk altijd vrij om uw boeking te annuleren. In dat geval gelden onze normale annuleringsvoorwaarden en worden er annuleringskosten in rekening gebracht al naar geland het moment dat u uw annulering doorgeeft. Hoe korter voor vertrek u annuleert, hoe hoger de kosten.
  • Tot twee maanden voor vertrek is het mogelijk om kosteloos om te boeken naar een andere tuinreis met vertrek in hetzelfde jaar (op basis van beschikbaarheid). De nieuwe vertrekdatum of reissom maakt hierbij niets uit, alleen het aantal reizigers dient hetzelfde te blijven.
  • Indien u eventueel een andere reiziger heeft die in uw plaats mee op reis wilt, dan is het tot uiterlijk zeven dagen voor vertrek mogelijk om in uw plaats een andere deelnemer aan te melden (in-plaats-stelling).
  • Ik wil mijn geboekte tuinreis annuleren vanwege COVID-19, worden de annuleringskosten vergoed door mijn verzekering?

Angst voor COVID-19 is helaas voor weinig annuleringsverzekeringen een geldige reden van annulering. We raden u aan om in dit geval contact op te nemen met uw verzekering om hun voorwaarden na te vragen en uw situatie te bespreken.

 

Brexit

  • Wat zijn de gevolgen van de Brexit?

Op het moment is het helaas nog onzeker wat de precieze gevolgen van de Brexit zullen zijn. We houden er rekening mee dat de Brexit mogelijk invloed heeft op de wisselkoers, de paspoortcontroles aan de grens en drukte bij de overtocht. Kupers Tuinreizen probeert de gevolgen zo veel mogelijk voor u te beperken, maar is hierin afhankelijk van externe factoren die niet te controleren zijn. Wanneer er meer duidelijkheid is over de gevolgen, zullen we dit op deze pagina aangeven.

 

Boeken en annuleren

  • Hoe kan ik een boeking maken?

Wanneer u één van de tuinreizen van Kupers Tuinreizen wilt boeken, dan is dit mogelijk door via onze website te boeken, een e-mail te sturen of door telefonisch contact op te nemen.

  • Is mijn boeking direct definitief?

Wanneer u online via onze website boekt, is uw boeking zodra u op ‘Definitief boeken’ heeft geklikt direct bindend en kan deze niet meer kosteloos geannuleerd worden. Indien u telefonisch of per e-mail boekt, is uw boeking bindend vanaf het moment dat Kupers Tuinreizen uw boekingsbevestiging verstuurd heeft. Het wettelijk herroepingsrecht is niet van toepassing op de reizen van Kupers Tuinreizen.

  • Wie is verantwoordelijk voor de boeking?

De persoon die als hoofdboeker geregistreerd staat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen van alle (mede)reizigers. Alleen de hoofdboeker kan wijzigingen in de boeking maken en (deel)annuleringen doorgeven. Kupers Tuinreizen is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de verrekening van eventuele kosten tussen de deelnemers.

  • Hoe weet ik of mijn boeking is gelukt?

Wanneer u online via onze website boekt, ontvangt u meteen nadat u op ‘Definitief boeken’ heeft geklikt een boekingsbevestiging en reisovereenkomst per e-mail. Bij boeken via e-mail of telefonisch wordt de boekingsbevestiging na uw akkoord per e-mail of indien gewenst per post verstuurd. Houdt er rekening mee dat het bij het versturen per post enige dagen kan duren voordat de boekingsbevestiging bij u op de mat valt.

  • Hoe kan ik een kamervoorkeur, dieet of allergie doorgeven?

Indien u specifieke wensen heeft tijdens uw reis, willen wij u vragen deze vooraf aan ons voor te leggen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan dieetwensen, allergieën, gevoeligheden en specifieke kamerwensen. Bij het online boeken is hiervoor een extra stap in het boekingsproces aangemaakt. Staat uw voorkeur, dieet of allergie hier niet bij? Dan kunt u dit bij de opmerkingen doorgeven. We doen onze uiterste best om rekening te houden met uw wensen, maar zijn hierin in veel gevallen afhankelijk van de accommodatie. Hierdoor kunnen wij helaas nooit 100% garanderen dat uw wens gerealiseerd wordt. Het is mogelijk dat er meerkosten worden gerekend. Voorkeuren op medische gronden zullen wij altijd proberen tegemoet te komen. Houdt er rekening mee dat er om een medische verklaring gevraagd kan worden.

  • Is het verstandig om een reisverzekering en/of annuleringsverzekering af te sluiten?

We raden u aan om voor de reis een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten. Check vooraf goed welke voorwaarden er bij de verzekering van toepassing zijn en welke kosten wel en niet gedekt worden.

  • Is het mogelijk om via Kupers Tuinreizen een reisverzekering en/of annuleringsverzekering af te sluiten?

Het is mogelijk om via Kupers Tuinreizen een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten. Voor de annuleringsverzekering geldt dat deze tot uiterlijk 7 dagen na het maken van uw boeking via Kupers Tuinreizen afgesloten kan worden, mits er tussen het maken van de boeking en het afsluiten van de verzekering geen veranderingen in omstandigheden zijn geweest.

  • Wat betekent ‘(bijna) gegarandeerd vertrek’?

Voor al onze tuinreizen geldt dat er een minimum van 18 deelnemers nodig is. Gegarandeerd vertrek betekent dat het minimale aantal inschrijvingen is behaald, bijna gegarandeerd vertrek betekent dat er nog slechts een gering aantal extra inschrijvingen nodig is om het minimale aantal te halen. Het zegt dus niets over het reisadvies. Beneden het minimale aantal kan een reis helaas niet uitgevoerd worden.

  • Wat betekent ‘op aanvraag’?

Het is mogelijk dat uw gekozen kamertype niet meer op voorraad is. Dit kunt u bij het online boeken direct zien wanneer u uw kamertype selecteert: wanneer hier staat dat het aantal beschikbare kamers 0 is, is dit kamertype op dat moment niet meer voorradig. Het is echter vaak nog wel mogelijk om een extra kamer bij het hotel aan te vragen. U kunt het kamertype vervolgens wel boeken, maar u krijgt hierbij de boodschap te zien dat uw boeking op aanvraag is.

Nadat wij uw boeking op aanvraag hebben ontvangen, nemen wij contact op met het hotel om een extra kamer aan te vragen. Let wel: indien het antwoord positief is, zullen wij uw boeking vervolgens definitief maken en u uw definitieve boekingsbevestiging toe laten komen. Het is dus niet meer mogelijk om uw boeking kosteloos te annuleren.

Indien het hotel de extra kamer helaas niet meer op voorraad heeft, laten we u dit vanzelfsprekend ook weten. We kijken in dat geval graag met u naar een alternatieve reis of kunnen u op de wachtlijst plaatsen. U kunt in dit geval altijd kosteloos van de aangeboden alternatieven afzien.

  • Ik heb geen boekingsbevestiging ontvangen, wat moet ik doen?

Indien u online via onze website heeft geboekt, wordt er meteen na het afronden van uw boeking een boekingsbevestiging verstuurd naar het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. Het is mogelijk dat uw e-mail onze boekingsbevestiging als spam of ongewenste e-mail registreert. Controleert u daarom altijd deze mappen alvorens contact met ons op te nemen.

Heeft u 1 uur na het maken van uw online boeking nog steeds geen boekingsbevestiging ontvangen? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op: 0495-456610 of info@kuperstuinreizen.nl, dan kijken we graag met u mee waar het fout is gegaan.

  •  Hoe kan ik wijzigingen doorgeven?

U kunt telefonisch of per e-mail contact met ons opnemen indien u iets in uw boeking wenst te wijzigen. Let wel: alleen de hoofdboeker kan wijzigingen doorgeven.

  •  Kan ik mijn geboekte tuinreis omboeken?

Ja, dat kan! Indien u heeft geboekt, maar op de reisdatum onverwachts toch niet meer in staat bent om te reizen vanwege bijvoorbeeld een huwelijk, geboorte, diploma uitreiking of een andere reden, dan is het mogelijk om uw reis om te boeken. U mag tot twee maanden voor vertrek omboeken naar al onze andere tuinreizen met vertrek in hetzelfde jaar (op basis van beschikbaarheid). De nieuwe vertrekdatum of reissom maakt hierbij niets uit, alleen het aantal reizigers dient hetzelfde te blijven.

  • Kan ik iemand anders in mijn plaats aanmelden als ik zelf niet meer op reis kan?

Ja, dat kan! Indien u of een medereiziger onverwachts niet mee op reis kunnen, dan is het mogelijk om in plaats daarvan kosteloos een andere persoon aan te melden. Dit kan tot uiterlijk zeven dagen voor vertrek.

  •  Kan ik mijn geboekte tuinreis annuleren?

Het is altijd mogelijk om uw gemaakte boeking te annuleren. Hier zijn echter annuleringskosten aan verbonden.

  • Wat zijn de kosten als ik mijn geboekte tuinreis wil annuleren?

Onze annuleringsvoorwaarden kunt u terug vinden in onze Algemene voorwaarden. Wij berekenen de annuleringskosten aan de hand van de ANVR reizigersvoorwaarden, namelijk:

  • Tot de 42e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling maar niet meer dan 35% van de reissom
  • Vanaf de 42e kalenderdag (inclusief) tot de 28e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom
  • Vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom
  • Vanaf de 21e kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom
  • Vanaf de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 5e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom
  • Vanaf de 5e kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom
  • Op de vertrekdag of later: de volledige reissom

Wanneer Kupers Tuinreizen de annulering buiten werkdagen ontvangt (maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur), dan worden de annuleringskosten gerekend vanaf de eerstvolgende werkdag. De kosten voor een niet te retourneren entreekaart zoals een ticket voor de RHS Chelsea Flower Show worden altijd voor 100% doorberekend.

  •  Zijn er andere mogelijkheden dan mijn geboekte tuinreis te annuleren?

Ja, die zijn er. Tot twee maanden voor vertrek kunt u altijd omboeken naar één van onze andere tuinreizen met vertrek in hetzelfde jaar, uiteraard op basis van beschikbaarheid. De nieuwe vertrekdatum of reissom maakt hierbij niets uit, alleen het aantal reizigers dient hetzelfde te blijven. Indien u een andere persoon weet die uw plaats in zou willen nemen, is het tot uiterlijk zeven dagen voor vertrek mogelijk om die persoon in uw plaats aan te melden. Neem hiervoor telefonisch of per e-mail contact met ons op.

  •  Ik reis met meerdere personen, is het mogelijk om hiervan één of meerdere personen te annuleren?

Ja, dat is mogelijk. Stel, u heeft een boeking gemaakt met vier personen en één persoon wenst te annuleren, terwijl de overige driepersonen wel nog mee op reis willen. Dan is het mogelijk om alleen die ene persoon te annuleren, terwijl de boeking voor de overige drie reizigers blijft staan. Uiteraard worden er voor de geannuleerde persoon annuleringskosten conform onze voorwaarden in rekening gebracht.

  • Wat als Kupers Tuinreizen een reis vanwege te weinig deelname moet annuleren?

Het kan dat het minimale aantal inschrijvingen helaas niet behaald wordt. In dat geval zullen wij de reis annuleren. Afhankelijk van de reisduur doen we dit uiterlijk:

  • 20 dagen voor vertrek bij reizen van 6 dagen of meer
  • 7 dagen voor vertrek bij reizen van 2 tot 6 dagen

Waar mogelijk proberen wij u altijd een geschikt alternatief te bieden. U bent niet verplicht om het aangeboden alternatief te accepteren. Maakt u geen gebruik van het alternatief, dan ontvangt u reeds betaalde gelden retour.

 

Betaling

  •  Wat zijn de bankgegevens van Kupers Tuinreizen?

Wanneer u uw betaling via internetbankieren over wilt maken, dan kan dit naar het volgende rekeningnummer:

IBAN:                         NL03 RABO 0152 7229 12

BIC/SWIFT:               RABONL2U

Op naam van:           Van der Biesen Tours B.V.

U kunt deze gegevens tevens altijd terugvinden op uw boekingsbevestiging.

Kupers Tuinreizen is een handelsnaam van Van der Biesen Tours B.V.

  •  Moet ik een aanbetaling doen?

Ja, wij vragen bij onze meerdaagse tuinreizen een aanbetaling van 25% van de reissom, verhoogd met de kosten van een eventueel afgesloten annuleringsverzekering en de administratiekosten van € 10,-.

  •  Wanneer moet ik de aanbetaling doen?

De aanbetaling dient u binnen zeven dagen na het maken van uw boeking te doen. Is uw boeking op aanvraag? Dan mag u wachten met het doen van de aanbetaling totdat u van ons hoort of we uw boeking definitief kunnen maken.

  •  Is het mogelijk om vanwege COVID-19 de aanbetaling later te doen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk.

  •  Moet ik een aanbetaling doen als ik een Corona Reisvoucher in wil leveren op mijn boeking?

Wanneer u uw Corona Reisvoucher op uw boeking in wenst te leveren, kunt u dit bij het boeken doorgeven. In veel gevallen hoeft u na verwerking van de voucher een lagere of zelfs geen aanbetaling te doen. Wacht daarom totdat u uw boekingsbevestiging ná verwerking van uw Corona Reisvoucher heeft ontvangen voordat u een betaling doet.

  •  Wanneer moet ik de volledige reissom betalen?

De resterende reissom dient uiterlijk vier weken voor vertrek betaald te worden. Hiervoor ontvangt u circa zes weken voor vertrek een nieuwe factuur, waarop uw reeds gedane aanbetaling in mindering is gebracht en de kosten van de entreegelden zijn toegevoegd. De betalingstermijnen vindt u op uw bevestiging/factuur. Indien u binnen zes weken voor vertrek boekt, ontvangt u geen aparte restfactuur. Wanneer u binnen vier weken voor vertrek boekt, dient u direct de volledige reissom te betalen. We vragen u vriendelijk om bij uw betaling(en) altijd duidelijk uw reserveringsnummer te vermelden.

  •  Op welke manieren kan ik betalen?

U kunt altijd via internetbankieren betalen. Op uw boekingsbevestiging vindt u onze bankgegevens. In veel gevallen is het ook mogelijk om (een deel van) uw betaling met een iDeal betaallink te voldoen. Indien u online via onze website boekt, krijgt u na het afronden van uw boeking de mogelijkheid gebruik te maken van een iDeal betaallink om direct uw aanbetaling te voldoen. Bij het versturen van de restantfacturen 6 weken voor vertrek ontvangt u vaak ook een iDeal betaallink om de restantbetaling te voldoen. Uiteraard hoeft u hier geen gebruik van te maken.

We bieden de iDeal betaallink aan in samenwerking met onze partner Mollie. Indien u gebruik heeft gemaakt van deze betaallink, ziet u op uw bankafschrift een ander rekeningnummer terug dan het IBAN nummer van Kupers Tuinreizen / Van der Biesen Tours B.V. Gebruik dit bankrekeningnummer van Mollie niet wanneer u vier weken voor vertrek vervolgens zelf via internetbankieren uw restantbetaling over wilt maken.

  • Ik reis met meerdere personen en alle reizigers willen graag apart betalen. Kan dit?

Dat is mogelijk. Iedere reiziger kan het eigen deel van de reissom overmaken naar de bankrekening van Kupers Tuinreizen, uiteraard onder vermelding van het reserveringsnummer. Zolang de het juiste en gehele bedrag van de (aan)betaling tijdig binnen is, maakt het niet uit door hoe veel personen het wordt voldaan.

Let wel: de hoofdboeker is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen van alle (mede)reizigers. Indien de betaling niet tijdig is voldaan, zal de hoofdboeker hierop aangesproken worden. Kupers Tuinreizen is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de verrekening van de kosten tussen de deelnemers. Heeft u met meerdere personen betaald, annuleert u de boeking en krijgt u een deel van de kosten van ons terug? Dan maken wij dit over naar de hoofdboeker. Deze is vervolgens verantwoordelijk om de verrekening van de betaling onderling met de medereizigers te regelen.

  • Wanneer wordt mijn betaling verwerkt in mijn boeking?

Ontvangen betalingen worden dagelijks van maandag tot en met vrijdag verwerkt op de betreffende boekingen. Wanneer u online een boeking heeft gemaakt, wordt de boekingsbevestiging direct nadat u op ‘Definitief boeken’ heeft geklikt per e-mail verstuurd. Ook als u meteen daarna de aanbetaling voldoet via de aangeboden iDeal betaallink, staat deze nog niet meteen op uw boekingsbevestiging.

  • Ontvang ik een betaalbevestiging wanneer mijn (aan)betaling ontvangen?

Nee, wij versturen geen betaalbevestigingen. Mochten wij uw (aan)betaling niet tijdig ontvangen hebben, ontvangt u vanzelf een betalingsherinnering. Geen bericht is in dit geval dus goed bericht. Wilt u graag zeker weten of we uw betaling ontvangen hebben, neem dan even telefonisch of per e-mail contact met ons op.

  • Is het mogelijk om de gehele betaling in één keer te doen?

Natuurlijk is dit mogelijk. Let wel dat de kosten van de entreegelden pas zes weken voor vertrek bekend worden gemaakt. Ook als u dus direct bij het boeken (meer dan zes weken voor vertrek) de gehele reissom heeft betaald, komt dit bedrag er dus nog bij.

  • Ik heb mijn (aan)betaling voldaan, maar ontvang toch een betalingsherinnering. Hoe kan dit?

Ondanks dat ontvangen betalingen dagelijks verwerkt worden, kan het soms voorkomen dat hier enige vertraging optreedt. Indien u uw betaling bijvoorbeeld op een maandagavond heeft gedaan en u op dinsdagochtend een betalingsherinnering ontvangt, is uw betaling waarschijnlijk nog niet verwerkt en hebben uw betaling en ons bericht elkaar gekruist.

  • Waarom worden de entreegelden voor de tuinbezoeken apart in rekening gebracht?

De entreegelden voor de geplande tuinbezoeken zijn niet inbegrepen in de reissom. Dit komt omdat we onze programma’s vaak ver van te voren publiceren en er tussen het moment van publicatie en de datum van vertrek nog wijzigingen op kunnen treden. Bovendien spelen in het geval van de tuinreizen naar Groot-Brittannië en Denemarken de wisselkoersen mee. Op deze manier voorkomen we dat we u een hoger bedrag in rekening brengen terwijl korter voor vertrek blijkt dat de entreegelden vanwege een noodgedwongen programmawijziging of lagere wisselkoers langer uitvallen.

  • Kan ik de entreegelden voor de tuinbezoeken meteen betalen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. We bepalen het definitieve bedrag voor de entreegelden voor de tuinbezoeken namelijk zes weken voor vertrek. Dit komt omdat we onze programma’s vaak ver van te voren publiceren en er tussen het moment van publicatie en de datum van vertrek nog wijzigingen op kunnen treden. Bovendien spelen in het geval van de tuinreizen naar Groot-Brittannië en Denemarken de wisselkoersen mee. Op deze manier voorkomen we dat we u een hoger bedrag in rekening brengen terwijl korter voor vertrek blijkt dat de entreegelden vanwege een noodgedwongen programmawijziging of lagere wisselkoers langer uitvallen.

  • Hoe komt het bedrag voor de entreegelden tot stand?

De gepubliceerde bedragen voor de entreegelden, zijn een indicatie gebaseerd op de tarieven van voorgaande jaren. Dit hoeft dus niet het definitieve bedrag te zijn: dit kan in veel gevallen langer of soms hoger uitvallen.

  • Waarom kan ik de entreegelden voor de tuinbezoeken niet meer contant bij de chauffeur betalen?

Sinds 2020 is het niet meer mogelijk om de entreegelden voor de tuinbezoeken contact bij de chauffeur te betalen op de eerste reisdag. Dit komt omdat het steeds moeilijker is geworden voor u als reiziger om buitenlandse valuta als ponden te komen. Door het reeds vooraf af te rekenen, hoeft u hier geen moeite meer voor te doen én hoeft u niet met grote contante bedragen op reis te gaan.

  • Is er een versoepelde betalingstermijn vanwege de huidige COVID-19 crisis?

Op het moment houden we onze normale betalingstermijn aan. Dit betekent dat u de aanbetaling binnen zeven dagen na het boeken dient te voldoen en dat we de restantbetaling graag uiterlijk vier weken voor vertrek ontvangen. Mocht vier weken voor vertrek nog onduidelijk zijn of de reis vanwege een negatief reisadvies door kan gaan, dan zullen we in veel gevallen flexibel omgaan met deze termijn. Dient u uw restantbetaling op korte termijn te voldoen en twijfelt u? Neem in dat geval telefonisch of per e-mail contact met ons op.

 

Reisbescheiden

  • Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

De laatste reisinformatie wordt circa 10 dagen voor vertrek verstuurd naar de hoofdboeker, mits de volledige betaling is voldaan.

  • Hoe worden de reisbescheiden verstuurd?

De reisbescheiden worden standaard per post verstuurd, tenzij u bij het boeken heeft aangegeven deze graag digitaal per e-mail te ontvangen. Indien u voor digitale reisbescheiden kiest, krijgt u € 2,50 korting op uw boeking. Bij het boeken via onze website kunt u hiervoor een kortingscode invullen: DIGI17.

  • Welke informatie kan ik in de reisbescheiden verwachten?

In uw reisbescheiden vindt u alle benodigde informatie om u voor te bereiden op uw aankomende tuinreis. U vindt er in ieder geval de volgende zaken:

  • Uw deelnemersbewijs
  • Informatie over het land, de plaats van bestemming en het programma
  • Informatie over waar aan te denken en wat mee te nemen
  • Informatie over uw opstapplaats en de definitieve vertrektijd
  • Indien van toepassing, informatie over bijgeboekte excursies
  • Indien van toepassing, het COVID-19 protocol en de maatregelen die tijdens uw tuinreis in de touringcar, in het hotel en in de tuinen van toepassing zullen zijn
  • Naar wie worden de reisbescheiden verstuurd?

De reisbescheiden worden alleen naar de hoofdboeker verstuurd, ook als u met meerdere personen reist. Wij verwachten dat de hoofdboeker de ontvangen informatie met eventuele medereizigers deelt.

  • Kunnen mijn reisgenoten ook de reisbescheiden ontvangen?

Indien u met meerdere personen reist, raden we u aan om voor digitale reisbescheiden te kiezen. Deze kunt u namelijk eenvoudig doorsturen naar uw medereizigers en deze keuze levert u bovendien een kleine korting van € 2,50 op uw boeking op. Het is helaas niet mogelijk om extra reisbescheiden per post naar eventuele medereizigers te sturen.

  • Waarom zit er bij mijn reisbescheiden geen deelnemerslijst?

In het verleden vond u bij uw reisbescheiden ook een deelnemerslijst met daarop de namen van uw medereizigers. Helaas mogen we deze vanwege de huidige privacywetgeving niet meer met de reisbescheiden versturen.

  • Ik heb mijn reisbescheiden niet ontvangen, wat nu?

De reisbescheiden worden ongeveer 10 dagen voor vertrek per post of e-mail verstuurd en alleen indien wij de volledige betaling ontvangen hebben. Indien u ze per post ontvangt, kan het enige dagen duren voordat ze bij u op de mat vallen. Heeft u de gehele betaling voldaan en de reisbescheiden vijf dagen voor vertrek nog niet ontvangen? Neem dan altijd telefonisch of per e-mail contact met ons op.

Bent u niet de hoofdboeker? Dan zijn de reisbescheiden ook niet naar u verstuurd. Neem in dat geval contact op met de reiziger die wel als hoofdboeker geregistreerd staat.

 

Vervoer en opstappen

  • Met wat voor soort touringcars worden de tuinreizen van Kupers Tuinreizen uitgevoerd?

ANVR-organisatoren van busreizen hebben de belangrijkste kwaliteitsnormen voor touringcars vastgelegd. Daarbij wordt voor excursiereizen een onderscheid gemaakt tussen Tourist Class en Comfort Class. Kupers Tuinreizen voert haar meerdaagse reizen altijd uit met de ruimere Comfort Class touringcar die voldoet aan de strengste kwaliteitseisen van branchevereniging Busvervoer Nederland. Onze touringcars zijn uitgerust met sterke maar vooral milieuvriendelijke motoren, een zeer veilig remsysteem, airconditioning en snelheidsbegrenzers. Ook beschikken ze over onder andere luchtvering, dubbele beglazing, een stereo-installatie, toilet, koelkast/bar, koffiezetapparaat en airconditioning. Uw stoel is 35° verstelbaar en heeft een stoelafstand van minstens 85 cm, verstelbare voetsteunen en klaptafeltjes.

  • Hoe weet ik welke opstaproute en opstaplocaties op mijn tuinreis van toepassing zijn?

Welke opstapplaatsen op de tuinreis van toepassing zijn, is afhankelijk van de opstaproute die bij de tuinreis aangedaan wordt. In onze brochure staat bij elke tuinreis rechtsonder op de pagina aangegeven welk opstapschema van toepassing is. Het opstapschema met bijbehorende opstapplaatsen en voorlopige opstaptijden vindt u terug op pagina 7 in onze brochure. Indien u op onze website kijkt, vindt u bij elke reis een blokje met opstapplaatsen.

  • Waarom is er geen opstapplaats dichter bij huis?

Wij zijn ons er van bewust dat tuinliefhebbers door heel Nederland wonen. Met onze opstapplaatsen in het noorden, midden en zuiden van het land proberen we zo veel mogelijk reizigers een opstapmogelijkheid dicht bij huis te bieden. De kleine groep reizigers voor wie het helaas niet mogelijk is om deze opstapplaatsen tijdig met het openbaar of eigen vervoer te bereiken, zijn we uiteraard graag van dienst door mee te kijken naar alternatieve vervoersmogelijkheden of door een voorovernachting voor hen bij te boeken.

  • Ik woon vlakbij een opstapplaats of langs de opstaproute, kan de touringcar een extra stop maken om mij op te halen?

Helaas is het niet mogelijk om af te wijken van het opgestelde opstapschema. Deze schema’s en onze reizen worden strak gepland en zijn afgestemd op de wettelijke rij- en rusttijden van onze chauffeurs. Extra stops kosten extra tijd die we vaak niet hebben, zeker wanneer we naar Duinkerke of Calais rijden om de overtocht naar Groot-Brittannië te halen.

  • Wanneer krijg ik de definitieve opstaptijd te horen?

In ons opstapschema in onze brochure en op onze website staan de voorlopige opstaptijden. De definitieve opstaptijd staat in de reisbescheiden, die circa 10 dagen voor vertrek verstuurd worden.

  • Waarom zijn sommige opstapplaatsen niet meer beschikbaar?

Korter voor vertrek kan het zijn dat niet meer alle opstapplaatsen beschikbaar zijn. Dit komt bijvoorbeeld omdat er tot op dat moment nog geen inschrijvingen zijn geweest voor deze opstapplaats, of omdat die opstaproute al vol zit.

  • Is het mogelijk om mijn opstapplaats later nog te wijzigen?

Dit is vaak nog mogelijk, maar het kan gebeuren dat dit niet meer altijd mogelijk is. Wij zullen altijd ons best doen om een wijziging te realiseren, maar kunnen dit helaas niet garanderen.

  • Kan het gebeuren dat ik wordt gevraagd om uit te wijken naar een andere opstapplaats?

Ja, dit kan soms gebeuren. Bij minder dan 4 deelnemers op een opstapplaats, kunnen wij u verzoeken om uit te wijken naar een alternatieve opstapplaats. Uiteraard zullen we een dergelijk verzoek zo snel mogelijk doen en uiterlijk één week voor vertrek.

  • Mag ik in de touringcar roken?

Nee, het is wettelijk verboden om te roken in de touringcar.

  • Is het mogelijk om een vaste plaats in de touringcar te reserveren?

Nee, in de bus heeft niemand een vaste plaats. Indien u om medische reden voor in de bus plaats moet nemen, worden er zitplaatsen op de derde of vierde rij gereserveerd. U moet hiervoor wel een doktersverklaring overleggen dat uw gezondheid geen andere zitplaats toelaat.

  • Welke coronamaatregelen zijn er van toepassing in de touringcar?

Voor de actuele maatregelen die van toepassing zijn bij (vakantie)reizen per touringcar, verwijzen we u naar onze pagina ‘Informatie coronavirus’. Hier vindt u alle benodigde up-to-date informatie.

 

Overtochten

  • Van welke overtochten naar Groot-Brittannië maakt Kupers Tuinreizen gebruik?

Bij reizen naar Groot-Brittannië maakt Kupers Tuinreizen de overtocht op één van de onderstaande manieren. Welke overtocht van toepassing is, staat bij de reis vermeld onder het kopje ‘Inbegrepen’ en is tevens te herkennen aan de iconen.

  • Per Eurotunnel van Calais naar Folkestone. Duur ca. 35 minuten.
  • Per ferry van Duinkerke of Calais naar Dover. Duur ca. 1,5 tot 2 uur.
  • Hoe lang duurt de overtocht naar het Verenigd Koninkrijk per ferry / Eurotunnel?

De overtocht per Eurotunnel van Calais naar Folkestone duurt circa 35 minuten. De overtocht per ferry van Duinkerke naar Dover duurt circa 2 uur, de overtocht van Calais naar Dover is ietsje korter met 1,5 uur.

  • Ik wil alleen met de ferry / Eurotunnel de overtocht naar het Verenigd Koninkrijk maken, kan dat?

Indien u per se een overtocht met de ferry of Eurotunnel wenst te maken, dan kunt u bij elke reis onder het kopje ‘Inbegrepen’ vinden met welke wijze u de overtocht volgens planning maakt. De wijze van overtocht kunt u tevens herkennen aan de iconen die bij elke reis staan.

Let op: indien het wel of niet boeken van een tuinreis voor u afhangt van de wijze van overtocht, raden we u aan om altijd contact met ons op te nemen of de geplande overtocht ook daadwerkelijk is geboekt. We publiceren onze reizen namelijk vaak op het moment dat veel overtochten nog niet geboekt kunnen worden. Vanwege de grote internationale vraag, kan het gebeuren dat de gepubliceerde overtocht niet meer beschikbaar is en in dat geval kunnen we ervoor kiezen om een alternatieve overtocht vast te leggen. Wanneer een dergelijke wijziging bekend is, publiceren we dit altijd op onze website.

  • Is het mogelijk dat Kupers Tuinreizen afwijkt van de gepubliceerde overtocht?

Ja, dat is mogelijk. We publiceren onze reizen namelijk vaak op het moment dat veel overtochten nog niet geboekt kunnen worden. Vanwege de grote internationale vraag, kan het gebeuren dat de gepubliceerde overtocht niet meer beschikbaar is en in dat geval kunnen we ervoor kiezen om een alternatieve overtocht vast te leggen. Wanneer een dergelijke wijziging bekend is, publiceren we dit altijd op onze website.

 

Verblijf en programma

  • In welk hotel verblijf ik?

U vindt bij elke tuinreis in onze brochure of op onze website de naam van het hotel waar u zult verblijven.

  • Is het mogelijk dat het hotel nog wordt gewijzigd?

Dat is mogelijk, echter alleen in zeer uitzonderlijke gevallen bijvoorbeeld bij faillissement van het vastgelegde hotel. Bij dergelijke wijzigingen publiceren we het juiste hotel op onze website en wordt u in de reisbescheiden over de gemaakte wijziging en de reden daartoe geïnformeerd. Uiteraard zorgen we altijd voor een gelijkwaardige vervanger.

  • Ik wil graag een hotelkamer met twee gescheiden bedden, kan dat?

Ja, natuurlijk! Indien u een boeking maakt, kunt u bij het selecteren van de kamer altijd kiezen tussen een tweepersoonskamer of een tweepersoonskamer aparte bedden.

Indien er staat er geen beschikbare tweepersoonskamer met aparte bedden meer zijn, neem dan altijd contact met ons op om de beschikbaarheid hiervan na te vragen en boek niet zomaar een ‘normale’ tweepersoonskamer. We kunnen namelijk niet garanderen dat deze ook als kamer met gescheiden bedden ingezet kan worden, en zodra u op definitief boeken heeft geklikt kunt u de boeking niet meer kosteloos annuleren.

  • Wat kan ik verwachten van de maaltijden tijdens de reis?

Kupers Tuinreizen maakt goede afspraken met alle hotels waarmee we samenwerken. De samenstelling van maaltijden is echter een heel persoonlijke zaak van het hotel en het land waar u te gast bent. Vooral in zuidelijke landen als Italië kent men andere maaltijden dan u gewend bent. Bij hotels die menukeuze bij het diner geven, dient u er rekening mee te houden dat dit op de eerste avond niet mogelijk is omdat u vaak pas kort voor het diner arriveert. Wanneer u niet tevreden bent over de maaltijden, dan raden wij u aan om dit meteen bij het hotel en/of uw chauffeur te melden. Achteraf kunnen wij immers niets meer wijzigen.

Tevens geldt dat de mogelijkheden voor koffie, thee en wat te eten bij tuinen in verschillende landen erg af kunnen wijken. In het Verenigd Koninkrijk is er bij veel tuinen een theehuisje, winkel en/of restaurant aanwezig, maar in landen als Frankrijk en Italië is dit vaak niet het geval.

  • Heeft het hotel een lift?

Veel van onze hotels hebben een lift en vaak (maar niet altijd) staat dit vermeld bij de hotel informatie op onze website en in de brochure. Wilt u het zeker weten? Neem dan contact met ons op, dan kijken wij het graag voor u na.

  • Welke tuinen bezoek ik?

Het geplande programma staat bij elke reis in onze brochure en op onze website aangegeven. Let wel: het programma blijft altijd onder voorbehoud. U kunt het actuele programma met eventuele wijzigingen op onze website vinden.

  • Kan het zijn dat Kupers Tuinreizen afwijkt van het gepubliceerde programma?

Ja, dat kan gebeuren. Omdat we onze programma’s vaak ruim voor de vertrekdatum publiceren, kan het gebeuren dat het programma noodgedwongen gewijzigd moet worden. Een tuin kan bijvoorbeeld verkocht worden, een eigenaar moet onverwachts een operatie ondergaan of ongeplande dringende restauratiewerkzaamheden gooien roet in het eten. Programma wijzigingen publiceren we waar mogelijk op onze website en u wordt in de reisbescheiden over de gemaakte wijziging en de reden daartoe geïnformeerd. Bij wijzigingen die korter dan 10 dagen voor vertrek gemaakt worden, zal de chauffeur u in de bus op de hoogte stellen. Uiteraard stellen we alles in het werk om een gelijkwaardig vervangend tuinbezoek vast te leggen.

  • Is het mogelijk om tijdens de reis te pinnen?

In veel tuinen kan gepind worden, maar er zijn uitzonderingen waar u uw aankopen contant af dient te rekenen, waardoor het handig is om op een tuinreis contant geld mee te nemen. Wanneer u naar een land met andere munteenheid reist, dient u met de plaatselijke munteenheid te betalen. Tegenwoordig kunt u buitenlandse munteenheden het gemakkelijkst bij een geldwisselkantoor halen, daar de meeste banken deze service niet meer aanbieden. Kupers Tuinreizen kan helaas niet garanderen dat u op de eerste reisdag onderweg kunt pinnen.

 

Overige vragen

  • Wat hebben Kupers Tuinreizen en Van der Biesen Tours met elkaar te maken?

Kupers Tuinreizen is een handelsnaam van Van der Biesen Tours, maar beschikt over een website, brochure, kantoor en personeel. Onze inschrijving bij de Kamer van Koophandel, de ANVR en SGR vindt u terug onder naam van Van der Biesen Tours. Ook onze bankgegevens vindt u onder deze naam terug.

  • Gaat er reisleiding mee op de tuinreizen van Kupers Tuinreizen?

In de basis gaat er op onze tuinreizen geen reisleiding mee en wordt u begeleid door één van onze ervaren en kundige chauffeurs. Dit omdat we merken dat veel van onze tuinreizigers zelf over erg veel tuinkennis beschikken, weinig behoefte hebben aan begeleiding en in de tuinen graag zelf op pad gaan. Bovendien betekent dit dat we extra scherpe prijzen kunnen hanteren!

De uitzonderingen zijn een drietal tuinreizen die met extra en deskundige reisleiding uitgevoerd worden, speciaal voor reizigers die het fijn vinden als er een extra persoon aanwezig is om hen te begeleiden en informeren over de mooie tuinen en planten die u onderweg tegenkomt.

In 2021 gaat er reisleiding mee op drie reisdata van drie tuinreizen:

  • De 6-daagse tuinreis naar Dorset, Somerset en Wight (25 t/m 30 mei)
  • De 4-daagse tuinreis naar Normandië (8 t/m 11 juli)
  • De 4-daagse tuinreis naar Sussex (21 t/m 24 juli)

U herkent deze reizen aan het oranje sterretje. Bovendien staat het bij de reisinformatie in onze brochure en op onze website

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Per persoon mag u één koffer/tas ruimbagage van maximaal 23 kilo en één stuk handbagage meenemen. Wanneer u kleine, extra tassen meeneemt, zoals een schoenentas, adviseren wij u om deze mee te nemen in de bus en deze onder uw stoel of boven in het bagagevak te leggen. Hierdoor verkleint u de kans op verlies of schade die mogelijk voor kan komen wanneer u deze in het ruim tussen de grote koffers legt.

  • Is het mogelijk om een rollator of inklapbare rolstoel mee te nemen op reis?

Ja, dat is zeker mogelijk. U dient dit echter wel altijd aan te geven wanneer u de boeking maakt, omdat er in het ruim van de touringcar beperkte bagageruimte is. Indien u echt afhankelijk bent van een rollator of rolstoel, raden we u aan om een medereiziger mee te nemen. U of uw medereiziger dienen in staat te zijn om de rollator of rolstoel zelfstandig in en uit het bagagevak te halen.

  • Ik ben slecht ter been, welke tuinreizen zijn geschikt voor mij?

Tijdens onze reizen is een zekere mobiliteit vereist. Houdt u er rekening mee dat u in staat dient te zijn om zelfstandig in en uit de bus te stappen. In veel tuinen vindt u trappen, graspaden, kiezelpaden en andere ongelijke ondergronden die niet altijd rollator- of rolstoelvriendelijk zijn. Als hulpmiddel om te bepalen of de reis voor u geschikt is, is elke reis voorzien van een icoon dat aangeeft welke intensiteit de reis heeft. Twijfelt u of vindt u het moeilijk om te bepalen welke tuinreis het beste bij u past? Neem in dat geval telefonisch of per e-mail contact met ons op, dan kijken we graag met u mee naar de mogelijkheden.

  • Mogen planten mee in de bus?

Ja natuurlijk, een betere souvenir van een tuinreis is er bijna niet! Dit gaat echter wel altijd in overleg met de chauffeur. De meeste planten reizen mee in één van de bagagevakken. Let er wel op dat de ruimte hier beperkt is. Heeft u een (erg) grote plant gevonden die u graag mee naar huis wilt nemen? Overleg dan altijd even met uw chauffeur of het allemaal past. Het meenemen van planten is altijd op eigen risico en Kupers Tuinreizen is niet verantwoordelijk of aansprakelijk wanneer uw plant tijdens de reis schade oploopt.

  • Heb ik een paspoort nodig of is een identiteitskaart voldoende?

Voor al onze buitenlandse reizen is een identiteitskaart voldoende. Voor 2021 is het helaas nog onbekend of een identiteitskaart voor Groot-Brittannië voldoende blijft, dit is afhankelijk van de Brexit. U dient er zelf zorg voor te dragen dat u over de juiste documenten beschikt.

  • Is het mogelijk om een cadeaucheque van Kupers Tuinreizen aan te schaffen?

Ja, we vinden het heel leuk als u een cadeaucheque van ons aan één van uw naasten cadeau wilt doen! Wanneer u een cadeaucheque aan wilt schaffen, kunt u telefonisch of per e-mail contact met ons opnemen.

  • Ik ben iets vergeten in de bus, wat moet ik doen?

Als u na terugkomst van een tuinreis merkt dat u iets in de bus heeft laten liggen, raden we u aan om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen en dan gaan wij voor u op zoek.

  • Ik ben ontevreden over mijn tuinreis, wat moet ik doen?

Indien u niet tevreden bent, dient u dit altijd ter plaatse aan te geven. Wij verzoeken u vriendelijk maar met klem om ontevredenheden zo snel mogelijk te melden bij uw chauffeur of ons kantoor. Deze handelswijze is noodzakelijk omdat wij op het moment dat u uw ontevredenheid kenbaar maakt, hier vaak meteen wat aan kunnen doen. Klachten die niet tijdens de reis aan onze chauffeur of ons kantoor zijn gemeld kunnen wij daardoor alleen ter kennisname aannemen. Indien uw klacht ter plaatse niet naar tevredenheid wordt opgelost, kunt u deze uiterlijk binnen twee maanden na afloop van de reis schriftelijk en met motivatie indienen. Kupers Tuinreizen geeft uiterlijk vier weken na ontvangst van uw bericht een inhoudelijke reactie.